To pytanie, które często zadają właściciele firm na szkoleniach z marketingu. Nie ma jednoznacznego wzoru wg którego można wyliczyć dokładnie roczny budżet na reklamę ale są pewne standardy które przybliżają właściwe kwoty na reklamę.
Podstawą do obliczeń jest roczny obrót firmy w roku bieżącym (minionym) lub w przyszłym (planowany) określmy go literą O.
Drugim parametrem jest branża, a dokładnie współczynnik branży (B) który przyjmuje wartość w zakresie od 1 do 3. Współczynnik ten zależy od konkurencji na obszarze działania, popularności produktu lub usługi, sezonowości sprzedaży. Dla marketu spożywczego w Zamościu można przyjąć 2,5, dla mechanika samochodowego 1,6, dla agencji reklamowej 1,1 a dla niedużego usługodawcy budowlanego lub instalatora 1.
teraz podstawiając wszystko do wzoru
Budżet na reklamę = O * B * 0,01 [zł]
możemy obliczyć budżet na reklamę
Przejdźmy teraz do przykładu nr 1
Firma Abex sprzedała swoje usługi w roku 2012 na kwotę: 150 000zł, ponieważ zajmuje się wymianą i naprawą opon jej współczynnik branży wynosi 1,6.
Jej budżet na reklamę powinien wynieść: 150.000 * 1,6 * 0,01 = 2400 zł
Przy średniej marży jaka powinna być w firmie sezonowej i usługowej na poziomie 30% jest to wydatek zaledwie 4,8% zysku.
Przykład nr 2
Firma Zbex otwarta niedawno chce osiągnąć obrót na poziomie 40 000 zł rocznie a jej usługi to czyszczenie i sprzątanie nagrobków na cmentarzach. Dla
takiej firmy współczynnik wyniesie 1 (mała konkurencja, duży rynek, niskie koszty usługi i sprzętu).
Aby osiągnąć ten cel musi minimalnie w pierwszym roku działalności wydać na reklamę: 40.000 * 1* 0,01 = 400 zł
Nie dużo, prawda?
Oczywiście wszystko zależy od skuteczności i jakości reklamy, ale to temat na przyszłą poradę (już wkrótce).
UWAGA!!!
Obliczenie budżetu obejmuje wszystkie media, wydawanie całego zaplanowanego budżetu w jednym miejscu jest ryzykowne i zazwyczaj nie przynosi spodziewanych skutków.