Czy Facebook wystarczy?

Czy w dobie wszechobecnego Facebooka i wielu innych serwisów społecznościowych strony internetowe są w ogóle potrzebne? Może wystarczy nam już tylko strona na Facebooku?

W Polsce wg danych GUS mieszka 38 mln, konto Facebook ma natomiast ponad 14 mln użytkowników z czego 79% korzysta z serwisu każdego dnia (wg danych Facebook)! Na świecie liczba aktywnych użytkowników FB to ok. 1,65 miliarda internautów więc jest to ogromy potencjał.

Duża część z nas przyzna, że wśród najbliższego otoczenia – znajomi, rodzina – większość osób posiada swój profil na FB. Wiele z tych osób posiada też FanPage swojej firmy lub innej działalności, tworzy wydarzenia, zakłada grupy, prowadzi „aktywne życie na Facebooku”.

Pojawia się pytanie, po co inwestować czas i pieniądze we własną stronę internetową skoro prawie wszyscy już są albo zaraz będą na Facebooku?

Profil w mediach społecznościowych jest doskonałym narzędziem do komunikacji z klientami, mam tu głównie na myśli profil w takich serwisach jak Facebook, Instagram, Pinterest, Google+, Twitter, LinkedIn czy inne nieco mniej popularne w Polsce. Profil w mediach społecznościowych powoli zastępuje newsletter, nie bez przyczyny linki do serwisów, na stronach www są często poprzedzone nagłówkiem „bądź na bieżąco”. Łatwiej jest wciągnąć swoich klientów w interakcję, łatwiej jest sprawdzić czy to co mamy do zaproponowania się im spodobało, niektórzy z nich zaczynają brać też aktywny udział w tworzeniu produktów firmy podpowiadając czego oczekują. Media społecznościowe to również dla firmy rewelacyjne źródło informacji o kliencie.

Wiemy już że Facebook i inne social media można dobrze wykorzystać do promowania marki i firmy. Ale czy może to być jedyny kanał kontaktu z obecnymi i przyszłymi klientami?

Odpowiedź „tak” pada często z ust przedsiębiorców. Niestety mam dla was złą wiadomość profil w serwisie społecznościowym póki co nie jest najlepszym i nie powinien być jedynym narzędziem do przedstawiania oferty w przejrzysty i czytelny sposób. Może być natomiast częścią przemyślanej strategii marketingowej. Może kiedyś zostanie jedynym kanałem, może media społecznościowe dadzą możliwość robienia stron na których nie ma ograniczenia liczby znaków w opisie itp. Może będzie można spersonalizować profil wg własnego uznania i potrzeb. Może Ci którzy nie boja się że ktoś „wyciągnie wtyczkę” i zakończy promocję naszej firmy w internecie zaryzykują. Zobaczymy.

Jeśli dzisiaj nie interesuje Cię użytkowość i to czy internauta będzie kojarzył firmę z „przyjemnością” możesz właściwie skończyć czytanie w tym miejscu.

Czytasz dalej? To świetnie.

Na razie można przedstawić pojedyncze usługi lub informacje o gałęzi działania firmy w mediach społecznościowych – jest to sprawdzony sposób, natomiast nie spotkałam się z żadną firmą która przedstawiła się w mediach społecznościowych w sposób kompleksowy, a co najważniejsze zachowując łatwość znalezienia informacji dla użytkownika. Zdarzyło mi się kiedyś szukać informacji o ofercie firmy, która niema własnej strony www, ma jedynie przekierowanie domeny na FB. Przemknęła mi przed oczami pewna informacja, nie odnalazłam jej. Z uwagi na dużą ilość postów było to o wiele trudniejsze niż się wydawało na początku poszukiwań. Nie skorzystałam z oferty. Być może jest to sposób dla wytrwałych, ale wszystkie statystyki i trendy mówią, że im mniej tym lepiej (less is more). Na pewno nawet miłośnicy mediów społecznościowych przyznają, że ciągłe scrollowanie i szukanie czegoś na Facebooku nie należy do łatwych i przyjemnych zajęć.

Użytkownik o wiele szybciej, odnajdzie komplet informacji o firmie, usługach, ofercie poprzez dobrze zrobioną stronę www z pełnym opisem, aktualnościami, kontaktem i dobrze wybranym adresem domeny.

Na własnej stronie internetowej można dostarczyć użytkownikom informacje na swoich warunkach. To właściciel firmy decyduje co, jak, gdzie i kiedy. Zyskuj w ten sposób kontrolę nad wizerunkiem firmy w sieci. Treści publikowane na stronie www można w łatwy sposób połączyć z tymi umieszczanymi w social mediach, co będzie stanowić wsparcie dla strony www.

Uzyskanie estetycznej i w pełni funkcjonalnej witryny opartej o najnowsze rozwiązania technologiczne, a jednocześnie odpowiadającej na potrzeby użytkowników nie jest sprawą prostą. Można się jednak oprzeć na doświadczeniu firm, które zajmują się tym tematem.

Strona internetowa, a także profile w mediach społecznościowych to niejako pracownicy firmy, do których każdy ma dostęp. Jeżeli zadbamy o nie właściwie, będą pracować 24 godziny na dobę na rzecz naszego biznesu.